Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego
Wymagane dokumenty:
- Wypełniony i podpisany formularz „Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego”.
- Dowód osobisty (w przypadku zgłoszenia uszkodzenia dokumentu).
- Ważny paszport lub inny dokument potwierdzający tożsamość (do wglądu).
Opłaty:
Brak.
Miejsce złożenia i odbioru:
Urząd Gminy Darłowo
ul. H. Dąbrowskiego 4, 76-150 Darłowo
I piętro, pok. 39
Justyna Konopka – tel. /94/ 34 46 342
Godziny przyjęć interesantów:
pn. 730 – 1530
wt. - pt. 700 – 1500
Termin odpowiedzi
Bez zbędnej zwłoki.
Tryb odwoławczy:
Brak – czynność materialno – techniczna.
Uwagi:
- Posiadacz dowodu osobistego, którego dowód został utracony lub uszkodzony, zgłasza niezwłocznie, osobiście ten fakt organowi dowolnej gminy, a posiadacz dowodu osobistego przebywający poza terytorium RP – dowolnej placówce konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej.
- Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego można złożyć w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
- Posiadaczowi dowodu osobistego, który dokonał osobistego zgłoszenia w organie gminy wydaje się zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego.
- Posiadaczowi dowodu osobistego, który dokonał zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu w formie dokumentu elektronicznego – zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego wydaje się na żądanie.
- Dodatkowo, w przypadku zgłoszenia uszkodzenia dowodu osobistego w formie elektronicznej, posiadacz dowodu osobistego ma obowiązek przekazać uszkodzony dowód pocztą lub osobiście do organu, do którego skierował zgłoszenie.
- Zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, nie dłużej jednak niż przez 2 miesiące.
- Za posiadacza dowodu osobistego nieposiadającego zdolności do czynności prawnych lub posiadającego ograniczoną zdolność do czynności prawnych zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego dokonuje jego rodzic, opiekun prawny lub kurator.
- Dowód osobisty unieważnia się z dniem zgłoszenia jego utraty lub uszkodzenia.
- W przypadku utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza należy niezwłocznie wystąpić z wnioskiem o wydanie dowodu osobistego
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz.U. z 2016 r. poz. 23 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (tekst jednolity: Dz.U. z 2016 r. poz. 391 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 17 lutego 2005r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (tekst jednolity: Dz. U. z 2014r., poz. 1114 z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz. U. 2015 r. poz. 212).
Załączniki do pobrania:
- Formularz pisemny „Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego”
- Formularz elektroniczny „Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego”
Wytworzył:
Justyna Konopka
Udostępnił:
Rudnikowski Maciej
(2015-03-20 14:04:16)
Ostatnio
zmodyfikował:
Rudnikowski Maciej
(2017-07-12 08:41:02)