Nadanie numeru PESEL osobie obowiązanej na podstawie odrębnych przepisów do posiadania numeru PESEL

Wymagane dokumenty:

  1. Wypełniony i podpisany „Wniosek o nadanie numeru PESEL”.
  2. Ostatnio wydany dowód osobisty lub paszport obywatela polskiego, a w przypadku osoby nie posiadającej obywatelstwa polskiego – dokument podróży lub inny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo.
  3. Dokument potwierdzający dane wskazane w pkt 3-5 wniosku (jeżeli są dostępne).
  4. W przypadku składania wniosku o nadanie numeru PESEL przez pełnomocnika dodatkowo:
    - pisemne pełnomocnictwo do złożenia wniosku o nadanie nr PESEL,
    -  dowód osobisty pełnomocnika lub ważny paszport.

 

Inne informacje

  1. Osobie, której dane są gromadzone w rejestrze PESEL i rejestrze mieszkańców, nadaje się numer identyfikacyjny Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności, który stanowi numer PESEL.
  2. Numer PESEL jest nadawany z urzędu:
    • przy zameldowaniu na pobyt stały albo na pobyt czasowy w stosunku do: obywateli polskich zamieszkujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z wyjątkiem dzieci tych osób urodzonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, cudzoziemców zamieszkujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, członków rodziny cudzoziemców zamieszkujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z uzyskaniem statusu uchodźcy lub uzyskaniem ochrony uzupełniającej,
    • przy wydawaniu polskiego dokumentu tożsamości dla obywateli polskich zamieszkujących poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej w związku z ubieganiem się o polski dokument tożsamości.
    • cudzoziemcom będącym obywatelami państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatelami państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu lub obywatelami Konfederacji Szwajcarskiej przedstawiającym zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej lub oświadczenie o zarejestrowaniu pobytu na terytorium RP oraz cudzoziemcom będącym członkami rodziny  cudzoziemca, o których mowa powyżej przedstawiającym ważną kartę  stałego pobytu członka rodziny obywatela UE albo ważna kartę pobytu członka  rodziny obywatela UE.
  3. Numer PESEL dla osób, które są zobowiązane do jego posiadania na podstawie odrębnych przepisów prawa jest nadawany na indywidualny wniosek.

o   Wniosek taki składa się w formie pisemnej w organie gminy właściwym dla miejsca zameldowania na pobyt stały lub czasowy, a w przypadku braku meldunku – w organie gminy właściwym dla siedziby pracodawcy. W razie niemożności ustalenia właściwego organu gminy – wniosek składa się w organie gminy właściwym dla Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy.

o   Wniosek o nadanie numeru PESEL musi zawierać wskazanie podstawy prawnej do konieczności uzyskania numeru PESEL oraz dokumentację potwierdzającą dane zawarte we wniosku.

o   Jeżeli wniosek nie spełnia wymogów, wnioskodawca jest wzywany do usunięcia braków w terminie 7 dni z pouczeniem, że ich nieusunięcie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.

  1. Wnioskodawca może działać przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym w formie, o której mowa w art. 33 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego ( Dz.U. z 2013 r., poz. 267) po okazaniu przez pełnomocnika do wglądu jego dowodu osobistego lub ważnego paszportu.

Opłaty:

1.      Nie pobiera się opłat za nadanie numeru PESEL.

2.      17 zł - opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa (w przypadku, gdy osoba wnioskująca o nadanie numeru PESEL działa przez pełnomocnika).
Opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa nie dotyczy pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.

 

Miejsce złożenia i odbioru:

Urząd Gminy Darłowo

76-150 Darłowo, ul. H. Dąbrowskiego 4
I piętro, pok. 39
Justyna Konopka – tel. /94/ 34 46 342
 

Godziny przyjęć interesantów:
pn.   730 – 1530
wt. - pt. 700 – 1500

 

Termin odpowiedzi:

  1. Bez zbędnej zwłoki.
  2. Jeżeli wniosek nie spełnia wymogów formalnych wnioskodawca jest wzywany do ich usunięcia w ciągu 7 dni – nie usunięcie braków powoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.

 

Tryb odwoławczy:

Brak - czynność materialno-techniczna.

 

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz.U. z 2016 r. poz. 23 ze zm.).
  2. Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (tekst jednolity: Dz. U. z 2016r, poz. 722 ze zm.).
  3. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 4 stycznia 2012 r. w sprawie nadania lub zmiany numeru PESEL (tekst jednolity: Dz.U.2015 r. poz. 1984).
  4. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej. (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1827).

 

Załączniki do pobrania:

Formularz „Wniosek o nadanie numeru PESEL”.

Wytworzył:
Justyna Konopka
Udostępnił:
Rudnikowski Maciej
(2017-07-12 08:42:29)
Ostatnio zmodyfikował:
Rudnikowski Maciej
(2017-07-12 08:43:39)

       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki