Nadanie numeru PESEL osobie obowiązanej na podstawie odrębnych przepisów do posiadania numeru PESEL
Wymagane dokumenty:
- Wypełniony i podpisany „Wniosek o nadanie numeru PESEL”.
- Ostatnio wydany dowód osobisty lub paszport obywatela polskiego, a w przypadku osoby nie posiadającej obywatelstwa polskiego – dokument podróży lub inny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo.
- Dokument potwierdzający dane wskazane w pkt 3-5 wniosku (jeżeli są dostępne).
-
W przypadku składania wniosku o nadanie numeru PESEL przez pełnomocnika dodatkowo:
- pisemne pełnomocnictwo do złożenia wniosku o nadanie nr PESEL,
- dowód osobisty pełnomocnika lub ważny paszport.
Inne informacje
- Osobie, której dane są gromadzone w rejestrze PESEL i rejestrze mieszkańców, nadaje się numer identyfikacyjny Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności, który stanowi numer PESEL.
-
Numer PESEL jest nadawany z urzędu:
- przy zameldowaniu na pobyt stały albo na pobyt czasowy w stosunku do: obywateli polskich zamieszkujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z wyjątkiem dzieci tych osób urodzonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, cudzoziemców zamieszkujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, członków rodziny cudzoziemców zamieszkujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z uzyskaniem statusu uchodźcy lub uzyskaniem ochrony uzupełniającej,
- przy wydawaniu polskiego dokumentu tożsamości dla obywateli polskich zamieszkujących poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej w związku z ubieganiem się o polski dokument tożsamości.
- cudzoziemcom będącym obywatelami państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatelami państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu lub obywatelami Konfederacji Szwajcarskiej przedstawiającym zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej lub oświadczenie o zarejestrowaniu pobytu na terytorium RP oraz cudzoziemcom będącym członkami rodziny cudzoziemca, o których mowa powyżej przedstawiającym ważną kartę stałego pobytu członka rodziny obywatela UE albo ważna kartę pobytu członka rodziny obywatela UE.
- Numer PESEL dla osób, które są zobowiązane do jego posiadania na podstawie odrębnych przepisów prawa jest nadawany na indywidualny wniosek.
o Wniosek taki składa się w formie pisemnej w organie gminy właściwym dla miejsca zameldowania na pobyt stały lub czasowy, a w przypadku braku meldunku – w organie gminy właściwym dla siedziby pracodawcy. W razie niemożności ustalenia właściwego organu gminy – wniosek składa się w organie gminy właściwym dla Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy.
o Wniosek o nadanie numeru PESEL musi zawierać wskazanie podstawy prawnej do konieczności uzyskania numeru PESEL oraz dokumentację potwierdzającą dane zawarte we wniosku.
o Jeżeli wniosek nie spełnia wymogów, wnioskodawca jest wzywany do usunięcia braków w terminie 7 dni z pouczeniem, że ich nieusunięcie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
- Wnioskodawca może działać przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym w formie, o której mowa w art. 33 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego ( Dz.U. z 2013 r., poz. 267) po okazaniu przez pełnomocnika do wglądu jego dowodu osobistego lub ważnego paszportu.
Opłaty:
1. Nie pobiera się opłat za nadanie numeru PESEL.
2. 17 zł - opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa (w przypadku, gdy osoba wnioskująca o nadanie numeru PESEL działa przez pełnomocnika).
Opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa nie dotyczy pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.
Miejsce złożenia i odbioru:
Urząd Gminy Darłowo
76-150 Darłowo, ul. H. Dąbrowskiego 4
I piętro, pok. 39
Justyna Konopka – tel. /94/ 34 46 342
Godziny przyjęć interesantów:
pn. 730 – 1530
wt. - pt. 700 – 1500
Termin odpowiedzi:
- Bez zbędnej zwłoki.
- Jeżeli wniosek nie spełnia wymogów formalnych wnioskodawca jest wzywany do ich usunięcia w ciągu 7 dni – nie usunięcie braków powoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
Tryb odwoławczy:
Brak - czynność materialno-techniczna.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz.U. z 2016 r. poz. 23 ze zm.).
- Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (tekst jednolity: Dz. U. z 2016r, poz. 722 ze zm.).
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 4 stycznia 2012 r. w sprawie nadania lub zmiany numeru PESEL (tekst jednolity: Dz.U.2015 r. poz. 1984).
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej. (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1827).
Załączniki do pobrania:
Formularz „Wniosek o nadanie numeru PESEL”.