Odpowiedzi oraz modyfikacja treści SIWZ nr 1 - Przebudowa drogi gminnej Cisowo, Zakrzewo, Kopnica i Drozdowo ? etap II o dł. 2,4 km

ZP.271.96.2018

Darłowo, dnia 06.04.2018 r.

Wykonawcy

uczestniczący w postępowaniu

Odpowiedzi oraz modyfikacja treści SIWZ nr 1

Dotyczy: Postępowania prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego na: „Przebudowa drogi gminnej Cisowo, Zakrzewo, Kopnica i Drozdowo – etap II o dł. 2,4 km” (nr sprawy: ZP.271.96.2018).

 

I. Na podstawie art. 38 ust. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą,  w związku z pytaniami Wykonawcy, Zamawiający udziela następujących wyjaśnień:

 

Pytania z dnia 03.04.2018 r.

Pytanie 1

Dotyczy §2 ust. 5 Umowy:

Zmiana Kierownika Budowy, który został zaakceptowany przez Zamawiającego do realizacji przedmiotu niniejszej umowy, następować może na wniosek Wykonawcy i za pisemną zgodą Zamawiającego. Wykonawca do wniosku dołączy dokumenty potwierdzające, że proponowana osoba posiada odpowiednie uprawnienia, kwalifikacje i doświadczenie zawodowe. Osoba proponowana przez Wykonawcę musi spełniać wymagania opisane w SIWZ.

Wykonawca wnosi o dopisanie, że Zamawiający wyrazi zgodę lub zgłosi zastrzeżenia odnośnie proponowanego Kierownika Budowy w ciągu 3 roboczych dni od złożenia wniosku.

Odpowiedź 1

Zamawiający dokona zmiany treści §2 ust. 5 Umowy w związku z czym otrzyma on następujący zapis:

„Zmiana Kierownika Budowy, który został zaakceptowany przez Zamawiającego do realizacji przedmiotu niniejszej umowy, następować może na wniosek Wykonawcy i za pisemną zgodą Zamawiającego. Wykonawca do wniosku dołączy dokumenty potwierdzające, że proponowana osoba posiada odpowiednie uprawnienia, kwalifikacje i doświadczenie zawodowe. Osoba proponowana przez Wykonawcę musi spełniać wymagania opisane w SIWZ. Zamawiający wyrazi zgodę lub zgłosi swoje uwagi w terminie 7 dni roboczych od dnia złożenia wniosku.”

 

Pytanie 2

Dotyczy §4 ust. 2 Umowy:

Wykonawca wnosi o skrócenie terminu akceptacji projektu Umowy o podwykonawstwo do 7 dni, co znacznie usprawni to proces podzlecania robót  przebieg realizacji inwestycji.

Odpowiedź 2

Zamawiający zmieni zapis §4 ust. 2 oraz 3 Umowy skracając termin akceptacji projektu Umowy o podwykonawstwo do 10 dni z uwagi na niezbędny czas na analizę umowy o podwykonawstwo.

W związku z wprowadzoną zmianą zapisy  §4 ust. 2 oraz 3 otrzymają następujące brzmienie:

ust. 2.

„Wykonawca, Podwykonawca lub dalszy Podwykonawca jest zobowiązany przedstawić Zamawiającemu projekt umowy i każdą zmianę projektu umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane, przy czym Podwykonawca lub dalszy Podwykonawca jest obowiązany dołączyć zgodę Wykonawcy na zawarcie umowy o podwykonawstwo o treści zgodnej z projektem umowy. Nie zgłoszenie przez Zamawiającego w formie pisemnej zastrzeżeń w terminie 10 dni od dnia otrzymania projektu umowy o podwykonawstwo lub jego zmian, uważa się za akceptację projektu umowy lub jego zmiany.”

ust. 3.

Wykonawca, Podwykonawca lub dalszy Podwykonawca jest zobowiązany przedstawić Zamawiającemu poświadczoną za zgodność z oryginałem kopię zawartej umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane, w terminie 7 dni od dnia jej zawarcia jak również zmiany do tej umowy w terminie 7 dni od dnia ich wprowadzenia. Jeśli Zamawiający w terminie 10 dni od dnia otrzymania umowy o podwykonawstwo lub zmian do umowy o podwykonawstwo nie zgłosi w formie pisemnej sprzeciwu, uważa się, że wyraził zgodę na zawarcie umowy lub wprowadzenie zmian.

 

Pytanie 3

Dotyczy §4 ust. 4 pkt.  2) i 7) Umowy:

4. Umowa na roboty budowlane z Podwykonawcą lub z dalszymi Podwykonawcami musi zawierać w szczególności:

2) kwotę wynagrodzenia – kwota ta nie powinna być wyższa, niż wartość tego zakresu robót wynikająca z kosztorysu ofertowego Wykonawcy; wynagrodzenie musi być tego samego rodzaju co wynagrodzenie Wykonawcy (wynagrodzenie ryczałtowe), a ceny jednostkowe nie mogą być wyższe niż zawarte w ofercie Wykonawcy;

7) termin rękojmi nie może upływać wcześniej niż termin rękojmi wskazany w niniejszej umowie w § 10;

Wykonawca wnosi o następujące zmiany:

pkt.2)    Wykonawca podnosi, że stawki rynkowe z tytułu realizacji poszczególnych robót będą ulegać wahaniom w trakcie realizacji zadania. Decyzją i ryzykiem Wykonawcy jest ewentualne powierzenie realizacji części robót podwykonawcy za wynagrodzeniem wyższym niż przewidziane w kosztorysie ofertowym oraz późniejsze poszukiwanie możliwości realizacji innych robót w niższych cenach lub zmniejszenie zysku Wykonawcy. Wykonawca proponuje zapis mówiący, że suma wynagrodzeń podwykonawców nie może przekroczyć kwoty wynagrodzenia umownego Wykonawcy, który to zapis skutecznie uchroni Zamawiającego przed ponoszeniem solidarnej odpowiedzialności w kwocie wyższej niż kwota wynagrodzenia umownego.

pkt. 7) Wykonawca wskazuje, że wymóg nie ma uzasadnienia w przypadku, gdy przedmiotem umowy o podwykonawstwo są roboty budowlane tymczasowe (np. wykonanie nawierzchni tymczasowych, dróg technologicznych, tymczasowych umocnień skarp) lub inne roboty budowlane, dla których udzielanie gwarancji i rękojmi nie jest konieczne z uwagi na  charakter tych robót (np. wykopy, rozbiórki).  W ocenie Wykonawcy niemożliwe jest stwierdzenie wad w takich robotach po okresie realizacji zadania inwestycyjnego. Z doświadczenia Wykonawcy dodatkowo wynika, że opisane powyżej wymogi w sposób znaczny utrudniają i nadmiernie wydłużają proces podzlecania tego typu robót podwykonawcom. W związku z powyższym, Wykonawca wnosi, aby, w uzasadnionych okolicznościach, Zamawiający odstąpił od tego wymogu.

Odpowiedź 3

Zamawiający nie może się przychylić do proponowanych rozwiązań w związku z powyższym wskazane w pytaniu zapisy umowne pozostaną niezmienione.

 

Pytanie 4

Dotyczy §4 ust. 5 pkt. 4) Umowy:

5. Umowa na roboty budowlane z Podwykonawcą lub z dalszymi Podwykonawcami nie może zawierać postanowień:

4)  dopuszczających zabezpieczenie roszczeń Wykonawcy z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy przez Podwykonawcę lud dalszego Podwykonawcę w formie zatrzymania lub potrącenia z wynagrodzenia przysługującego Podwykonawcy lub dalszemu Podwykonawcy z umowy o podwykonawstwo.

Wykonawca zwraca się o wykreślenie zapisu, który w sposób nadmierny i całkowicie nieuzasadniony godzi w zasadę swobody zawierania umów pomiędzy przedsiębiorcami. Wykonawca wskazuje, że zapis o braku możliwości wnoszenia zabezpieczenia przez Podwykonawcę w postaci zatrzymania kwot z wynagrodzenia dyskryminuje mniejszych przedsiębiorców, dla których trudne lub wręcz niemożliwe jest wpłacenie całej kwoty zabezpieczenia przed przystąpieniem do robót albo też uzyskanie gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej.

Odpowiedź 4

Zamawiający nie wyraża zgody na wprowadzenie proponowanej zmiany.

 

Pytanie 5

Dotyczy §4 ust. 12 Umowy:

Niezależnie od postanowień ust. 2 i 3 niniejszego paragrafu, zamiar wprowadzenia Podwykonawcy na teren budowy, w celu wykonania zakresu robót określonego w ofercie, Wykonawca powinien zgłosić Zamawiającemu z co najmniej 3 - dniowym wyprzedzeniem. Bez zgody Zamawiającego, Wykonawca nie może umożliwić Podwykonawcy wejścia na teren budowy i rozpoczęcia prac, zaś sprzeczne z niniejszymi postanowieniami postępowanie Wykonawcy uznane będzie za nienależyte wykonanie umowy.

Wykonawca wnosi, aby złożenie projektu było jednoznaczne ze zgłoszeniem zamiaru wprowadzenia Podwykonawcy. Obecny zapis w sposób nadmierny wydłuża proces realizacji zadania inwestycyjnego.

Odpowiedź 5

Zamawiający nie wyraża zgody na wprowadzenie proponowanej zmiany.

 

Pytanie 6

Dotyczy §5 ust. 3 Umowy:

Wykonawca oświadcza, że zapoznał się ze Specyfikacją Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) i dokumentacją projektową oraz oświadcza, że nie wnosi do nich uwag i uznaje je za podstawę do realizacji przedmiotu niniejszej umowy.

Wykonawca wnosi o wykreślenie zapisu „oraz oświadcza, że nie wnosi do nich uwag”. Na etapie postępowania przetargowego i podpisywania Umowy Wykonawca nie ma obowiązku przeprowadzania due diligence dokumentacji dostarczonej przez Zamawiającego. Wykonawca ma obowiązek zgłosić takie uwagi niezwłocznie po ich wykryciu, na etapie realizacji robót. Przeciwnie, to Zamawiający obowiązany jest do sporządzenia opisu zamówienia w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, z uwzględnieniem wszelkich wymagań i okoliczności, które mogą mieć znaczenie przy sporządzaniu oferty.

Odpowiedź 6

Zamawiający pozostawia zapisy wskazanego zapisu umowy bez zmian.

 

Pytanie 7

Dotyczy §6 – Odbiór:

Wykonawca wnosi o doprecyzowanie, że Zamawiający będzie miał prawo odmówić podpisania protokołu odbioru robót wyłącznie w przypadku wad istotnych, uniemożliwiających prawidłowe użytkowanie przedmiotu umowy zgodnie z jego przeznaczeniem.

Odpowiedź 7

Zamawiający nie wprowadzi proponowanego zapisu do umowy.

 

Pytanie 8

Dotyczy §8 ust. 1 Umowy:

Podstawą zapłaty będzie faktura końcowa wystawiana przez Wykonawcę Zamawiającemu.

Wykonawca zwraca się o dopisanie możliwości dokonywania odbiorów częściowych oraz fakturowania częściowego raz na miesiąc, zgodnie z zaawansowaniem robót budowlanych. Fakturowanie całości robót dopiero po ich ukończeniu przyczyni się do wzrostu kosztów finansowania, tym samym zaś do zwiększenia cen ofertowych, przez co zmniejszy się konkurencyjność ofert składanych w przetargu.

Odpowiedź 8

Zamawiający nie wyraża zgody na fakturowanie częściowe.

 

Pytanie 9

Dotyczy §8 ust. 6 Umowy:

Zamawiający wstrzyma, do czasu ustania przyczyny, płatność faktury - w całości lub w części - w przypadku nie wywiązania się Wykonawcy, z któregokolwiek ze zobowiązań wynikających z niniejszej umowy. W takim przypadku Wykonawcy nie przysługują odsetki z tytułu opóźnienia w zapłacie.

Wykonawca wnosi o wykreślenie zapisu. W przypadku wystąpienia jakichkolwiek usterek lub niezgodności, nawet drobnych i nieistotnych, Zamawiający może opóźniać wypłatę całości wynagrodzenia należnego Wykonawcy – tym bardziej, że Zamawiający nie przewiduje fakturowania częściowego.

Odpowiedź 9

Zamawiający nie wykreśli powyższego zapisu.

 

Pytanie 10

Dotyczy §12 ust. 1 Umowy:

Wykonawca wnosi o zastrzeżenie wszystkich kar za zwłokę, a nie za opóźnienie.

Odpowiedź 10

Zamawiający nie wyraża zgody na powyższą zmianę.

 

Pytanie 11

Dotyczy §12 ust. 1 Umowy:

Wykonawca wnosi o obniżenie kar umownych wskazanych w §12 ust. 1 pkt. 3), 4) Umowy do 1000 zł za każdy dzień zwłoki.

Odpowiedź 11

Zamawiający nie wyraża zgody na powyższą zmianę.

 

Pytanie 12

Dotyczy §12 ust. 1 Umowy:

Wykonawca wnosi o obniżenie kar umownych wskazanych w §12 ust. 1 pkt. 5)-9) oraz 12) Umowy do 2000 zł za każdy dzień zwłoki.

Odpowiedź 12

Zamawiający nie wyraża zgody na powyższą zmianę.

 

Pytanie 13

Dotyczy §12 ust. 1 Umowy:

Wykonawca wnosi o wykreślenie kary umownej wskazanej w §12 ust. 1 pkt. 11). Wystarczająca jest kara wskazana w pkt. 10).

Odpowiedź 13

Zamawiający nie wyraża zgody na powyższą zmianę.

 

Pytanie 14

Dotyczy §12 ust. 1 Umowy:

Wykonawca zwraca się o ustalenie limitu kar umownych na 20% wynagrodzenia Wykonawcy brutto. Wykonawca podkreśla, że kary umowne nie stanowią odszkodowania Zamawiającego, lecz są wyłącznie środkiem dyscyplinującym, który ma zapewnić należyte i terminowe wykonanie Umowy.

Odpowiedź 14

Zamawiający nie wyraża zgody na powyższą zmianę.

 

Pytanie 15

Dotyczy §12 ust. 1 Umowy:

Wykonawca zwraca się o ustalenie zakresu odpowiedzialności Wykonawcy z tytułu realizacji Umowy w sposób adekwatny do jego obowiązków określonych Umową poprzez wprowadzenie następującego zapisu:  „Łączna odpowiedzialność Wykonawcy z tytułu realizacji Umowy zostaje ograniczona do wysokości Wynagrodzenia i nie obejmuje utraconych korzyści ani szkód pośrednich.”

Odpowiedź 15

Zamawiający nie wyraża zgody na zapis zaproponowany przez Wykonawcę.

 

Pytanie 16

Dotyczy §13 ust. 4 Umowy:

Zamawiającemu przysługuje prawo do jednostronnego rozwiązania niniejszej umowy ze skutkiem natychmiastowym, bez wyznaczenia terminu dodatkowego, w następujących sytuacjach:  

Wykonawca wnosi, aby przed skorzystaniem z prawa do odstąpienia od Umowy, Zamawiający zobowiązany był do pisemnego wezwania Wykonawcy do zaniechania danych naruszeń i wyznaczenia mu dodatkowego odpowiedniego terminu.

Odpowiedź 16

Zamawiający pozostawi zapisy umowne w powyższym zakresie bez zmian .

 

Pytanie 17

Dotyczy §13 ust. 4 pkt. 1) Umowy:

Zamawiającemu przysługuje prawo do jednostronnego rozwiązania niniejszej umowy ze skutkiem natychmiastowym, bez wyznaczenia terminu dodatkowego, w następujących sytuacjach:

1)    gdy Wykonawca opóźnia się bądź pozostaje w zwłoce z realizacją robót budowlanych w sposób zagrażający terminowemu wykonaniu przedmiotu umowy;

Wykonawca wnosi, aby zapis dotyczył wyłącznie zwłoki.

Odpowiedź 17

Zamawiający nie wyraża zgody na powyższą zmianę.

 

Pytanie 18

Wykonawca zwraca się, aby w każdym przypadku rozwiązania Umowy z przyczyn nieleżących po stronie Wykonawcy, oprócz wynagrodzenia z tytułu wykonanych robót, Wykonawcy przysługiwał zwrot uzasadnionych kosztów poniesionych przez Wykonawcę do dnia rozwiązania Umowy (np. koszt zakupionych materiałów, koszty związane z rozwiązaniem umów z podwykonawcami itp.).

Odpowiedź 18

Zamawiający nie wyraża zgody na zastosowanie powyższych zapisów.

 

Pytanie 19

Wykonawca wnosi o potwierdzenie, że niezależnie od podstawy odstąpienia od Umowy, Wykonawca uprawniony będzie do otrzymania wynagrodzenia z tytułu zrealizowanych robót.

Odpowiedź 19

Zamawiający potwierdza, że niezależnie od podstawy odstąpienia od Umowy, Wykonawca uprawniony będzie do otrzymania wynagrodzenia z tytułu zrealizowanych robót.

 

Pytanie 20

Wykonawca wnosi o dopisanie uprawnień Wykonawcy do odstąpienia od Umowy w przypadku rażącego naruszenia Umowy przez Zamawiającego:

Wykonawcy przysługuje prawo odstąpienia od Umowy, gdy:

1.    Zamawiający zalega z płatnością wymagalnych należności powyżej 30 dni,

2.    Zamawiający nie przystąpi do odbioru w terminie określonym w umowie, odmawia bez uzasadnionej przyczyny odbioru robót lub odmawia podpisania protokołu odbioru,

3.    Wykonawca nie może realizować robót przez okres dłuższy niż 30 dni z przyczyn leżących po stronie Zamawiającego.

Wykonawca będzie uprawniony do skorzystania z prawa do odstąpienia od Umowy w ciągu 90 dni od zaistnienia danej okoliczności.

Odpowiedź 20

Zamawiający nie wyraża zgody na zaproponowane zapisy umowne przez Wykonawcę.

 

Pytanie 21

Wykonawca wnosi, aby wszystkie okoliczności wskazane w §14 ust. 2 Umowy, w uzasadnionych przypadkach, mogły prowadzić do podwyższenia wynagrodzenia Wykonawcy.

Odpowiedź 21

Zmiany wynagrodzenia zostały określone w §14 ust. 3 i pozostaną bez zmiany.

 

Pytanie 22

  1. Dotyczy §14 ust. 2 pkt. 3 Umowy:

2.    Zmiana terminu zakończenia przedmiotu umowy, o których mowa w §6 ust. 1 wzoru umowy, może nastąpić w następujących przypadkach:

3)    wystąpią szczególne warunki atmosferyczne, uniemożliwiające prowadzenie robót budowlanych zgodnie z technologią przewidzianą w dokumentacji projektowej i warunkach Specyfikacji Technicznej Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych. Wydłużenie czasu trwania umowy będzie równoważne z czasem trwania ich wstrzymania. Na tę okoliczność kierownik budowy sporządzi wpis do dziennika budowy i wewnętrznego dziennika budowy, który potwierdzi przedstawiciel Zamawiającego;

Wykonawca wnosi o zmianę słowa „szczególne” na „niesprzyjające’.

Odpowiedź 22

Zamawiający nie wyraża zgody na powyższą zmianę.

 

Pytanie 23

Wykonawca wnosi o dopuszczenie zmiany umowy w zakresie wynagrodzenia, terminu lub innych, w przypadku:

1)    wystąpienia odmiennych od przyjętych w dokumentacji projektowej warunków terenowych, w szczególności niezinwentaryzowanych podziemnych sieci, instalacji, urządzeń lub obiektów budowlanych,

2)    wystąpienia odmiennych od przyjętych w dokumentacji projektowej warunków geologicznych, geotechnicznych, lub też warunków archeologicznych skutkujących niemożliwością zrealizowania przedmiotu umowy przy dotychczasowych założeniach technologicznych.

Odpowiedź 23

Zamawiający nie wprowadzi proponowanych zmian do umowy.

 

Pytanie 24

Dotyczy Załącznika nr 1 do Umowy – Karty gwarancyjnej, § 2 ust. 1c:

W przypadku wystąpienia jakiejkolwiek wady w przedmiocie Umowy Zamawiający jest uprawniony do:

c) żądania od Gwaranta odszkodowania (obejmującego zarówno poniesione straty, jak i utracone korzyści), jakiej doznał Zamawiający lub osoby trzecie na skutek wystąpienia wad;

Wykonawca wnosi o zmianę zapisów w taki sposób, że łączna odpowiedzialność Wykonawcy z tytułu realizacji Umowy zostaje ograniczona do wysokości wynagrodzenia i nie obejmuje utraconych korzyści ani szkód pośrednich.

Odpowiedź 24

Zamawiający pozostawia bez zmian zapisy Załącznika nr 1 do Umowy – Karty gwarancyjnej.

 

Pytanie 25

Wykonawca wnosi o wykreślenie kar umownych w Karcie gwarancyjnej – całkowicie wystarczające są kary zastrzeżone we wzorze umowy.

Odpowiedź 25

Zamawiający nie wyraża zgody na wykreślenie wyżej wskazanych kar.

 

Pytanie 26

Wykonawca wnosi o potwierdzenie, że termin, w którym Wykonawca zobowiązany będzie do usunięcia wad będzie uzasadniony technologicznie oraz uwzględniać będzie uwarunkowania atmosferyczne.

Odpowiedź 26

Zamawiający wyznaczając termin usunięcia wad lub usterek uwzględni uwarunkowania atmosferyczne jak i technologiczne.

 

II. Zamawiający na podstawie art. 38 ust. 4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579) dokonuje modyfikacji specyfikacji istotnych warunków zamówienia w następującym zakresie:

  1. Zamawiający modyfikuje treść SIWZ poprzez zmianę zapisów wzoru umowy będącej zał. nr 4 do SIWZ. Zakres zmian zapisów umowy wynika z odpowiedzi udzielonych na pytania do SIWZ. Zmodyfikowany wzór umowy stanowi załącznik do niniejszych wyjaśnień.
  1. Zamawiający przedłuża termin składania, otwarcia ofert oraz wniesienia wadium do dnia 12.04.2018 r.

Ilekroć w SIWZ występuje data 09.04.2018 r. zastępuje się ją datą 12.04.2018 r.

  1. Pozostałe zapisy SIWZ pozostają niezmienione. Niniejsze odpowiedzi oraz modyfikacja stanowi integralną część SIWZ.

 

Wójt Gminy Darłowo

Radosław Głażewski

Do pobrania:

 


 

Ogłoszenie nr 500074712-N-2018 z dnia 06-04-2018 r.

Darłowo:
OGŁOSZENIE O ZMIANIE OGŁOSZENIA

OGŁOSZENIE DOTYCZY:

Ogłoszenia o zamówieniu

INFORMACJE O ZMIENIANYM OGŁOSZENIU

Numer: 535860-N-2018 
Data: 23/03/2018 

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

Gmina Darłowo, Krajowy numer identyfikacyjny 33092091400000, ul. ul. J.H.Dąbrowskiego  4, 76150   Darłowo, woj. zachodniopomorskie, państwo Polska, tel. 94 344 63 01, e-mail przetargi@ugdarlowo.pl, faks 94 344 63 09. 
Adres strony internetowej (url): www.gminadarlwo.pl; http://ug.darlowo.ibip.pl 

SEKCJA II: ZMIANY W OGŁOSZENIU

II.1) Tekst, który należy zmienić: 

Miejsce, w którym znajduje się zmieniany tekst: 
Numer sekcji: IV 
Punkt: 6.2 
W ogłoszeniu jest: Data: 2018-04-09, godzina: 11:00 
W ogłoszeniu powinno być: Data: 2018-04-12, godzina: 11:00

Wytworzył:
Rafał Kunysz
Udostępnił:
Rudnikowski Maciej
(2018-04-06 14:19:48)
Ostatnio zmodyfikował:
Rudnikowski Maciej
(2018-04-06 14:19:57)

       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki