Podział nieruchomości
Podział nieruchomości
PODSTAWA PRAWNA:
- Dział III Rozdział 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 121 z późn. zm.).
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania podziałów nieruchomości (Dz. U. z 2004 r. Nr 268 poz. 2663)
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej
I. SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY:
- Wniosek o wszczęcie postępowania podziałowego – wymagane podpisy wszystkich współwłaścicieli nieruchomości oraz wskazanie we wniosku celu podziału, jak również rozwiązań komunikacyjnych;
II. WYMAGANE DOKUMENTY:
1. Załączniki do wniosku:
1.1 dokument stwierdzający tytuł prawny do nieruchomości (odpis księgi wieczystej) albo oświadczenie przedstawiające aktualny stan wpisów w księdze wieczystej (składający oświadczenie obowiązany jest do zawarcia w nim klauzuli : „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia
1.2 Wypis z katastru nieruchomości i kopię mapy katastralnej obejmującej nieruchomość podlegającą podziałowi;
1.3 Decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeśli istnieje dla nieruchomości w dniu składania wniosku;
1.4 Pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków, w przypadku nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków;
1.5 Rzuty poszczególnych kondygnacji budynku, jeżeli granica podziału nieruchomości przebiega po ścianie budynku;
1.6 Wstępny projekt podziału opracowany na kopii mapy zasadniczej, a w przypadku jej braku – na kopii mapy katastralnej, uzupełnionej o niezbędne dla projektu podziału elementy zagospodarowania terenu.
W zależności od potrzeb:
- Pełnomocnictwo udzielone osobie działającej w imieniu wnioskodawcy. Pełnomocnik dołącza oryginał lub urzędowo poświadczoną kopię pełnomocnictwa zgodnie z art. 33 § 1 i § 3 KPA (opłata 17 zł)
- Dokument potwierdzający służebność gruntową, gwarantującą dostęp do drogi publicznej. Po wydaniu postanowienia pozytywnie opiniującego proponowany podział nieruchomości do tut. Urzędu należy złożyć następujące dokumenty:
- Protokół z przyjęcia granic nieruchomości;
- Wykaz zmian gruntowych
- Wykaz synchronizacyjny, jeżeli oznaczenie działek gruntu w katastrze nieruchomości jest inne niż w księdze wieczystej
- Mapę z projektem podziału wykonana przez geodetę posiadającego uprawnienia zawodowe – min. 5 egz., max. - w zależności od ilości uczestników postępowania
III. OPŁATY:
Zwolnione z opłat zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ppkt h ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
IV. TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY:
- Wydanie postanowienia – niezwłocznie;
- Wydanie decyzji zatwierdzającej podział uzależnione jest od geodety działającego na zlecenie wnioskodawcy i wykonującego podział nieruchomości; w chwili wpłynięcia wymaganych dokumentów – wydanie decyzji następuje niezwłocznie.
V. TRYB ODWOŁAWCZY:
- Na postanowienie opiniujące proponowany podział z obowiązującymi przepisami, przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie za pośrednictwem Wójta Gminy Darłowo w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia;
- Na decyzję zatwierdzającą podział nieruchomości przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie za pośrednictwem Wójta Gminy Darłowo w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji;
VI. DODATKOWE INFORMACJE:
- Podziały wykonywane na podstawie art. 95 ustawy o gospodarce nieruchomościami nie wymagają wydania postanowienia pozytywnie opiniującego proponowany podział; w takim przypadku do wniosku dołącza się wszystkie w/w dokumenty (wyciąg z Księgi wieczystej; wypis i wyrys z katastru nieruchomości; pozwolenie konserwatora zabytków jeśli nieruchomość wpisana jest w rejestr budynków; rzuty poszczególnych kondygnacji budynku, jeżeli granica podziału nieruchomości przebiega po ścianie budynku; protokół z przyjęcia granic nieruchomości; wykaz zmian gruntowych; wykaz synchronizacyjny, jeżeli oznaczenie działek gruntu w katastrze nieruchomości jest inne niż w księdze wieczystej; mapę z projektem podziału wykonana przez geodetę posiadającego uprawnienia zawodowe)
- Wstępny projekt podziału nieruchomości powinien zawierać:
- Granice nieruchomości podlegającej podziałowi
- Oznaczenie nieruchomości podlegającej podziałowi według danych z katastru nieruchomości oraz księgi wieczystej, a w przypadku jej braku – według innych dokumentów określających stan prawny nieruchomości;
- Powierzchnię nieruchomości podlegającej podziałowi;
- Naniesione w kolorze czerwonym granice projektowanych do wydzielenia działek gruntu;
- Przedstawione w kolorze czerwonym powierzchnie projektowanych do wydzielenia działek gruntu;
- Przedstawiona w formie graficznej w kolorze brązowym lub w formie opisowej propozycję sposobu zapewnienia dostępu projektowanych do wydzielenia działek gruntu do drogi publicznej.
- Mapy, na których nanosi się wstępny projekt podziału oraz wypis i kopie mapy katastralnej dla działki są do uzyskania w Powiatowym Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w Sławnie.
- Wnioski przyjmowane są w Biurze Obsługi Interesanta.
- Postanowienie i decyzję można odebrać osobiście w urzędzie lub otrzymać pocztą
- W przypadku niepełnych informacji lub braku wymaganych załączników, wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia.
VII. OSOBA ZAŁATWIAJĄCA SPRAWĘ:
Lucyna Gondek, pok. nr 41
tel. (94) 344 63 32
Do pobrania: