Zmiana ogłoszenia oraz modyfikacja treści SWZ nr 4 na świadczenie usług pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym na rzecz Urzędu Gminy Darłowo

Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia z dnia 2021-06-15

˜Świadczenie usług pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym na rzecz Urzędu Gminy Darłowo

SEKCJA I - ZAMAWIAJĄCY

1.1.) Nazwa zamawiającego: ˜Gmina Darłowo

1.3.) Krajowy Numer Identyfikacyjny: ˜REGON 330920914

1.4.) Adres zamawiającego:

1.4.1.) Ulica: ˜Jana Henryka Dąbrowskiego 4

1.4.2.) Miejscowość: ˜Darłowo

1.4.3.) Kod pocztowy: ˜76-150

1.4.4.) Województwo: zachodniopomorskie

1.4.5.) Kraj: Polska

1.4.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL426 - Koszaliński

1.4.7.) Numer telefonu: ˜(+48) 94-344-63-01

1.4.8.) Numer faksu: ˜(+48) 94-344-63-09

1.4.9.) Adres poczty elektronicznej: ˜poczta@ugdarlowo.pl

1.4.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: ˜http://gminadarlowo.pl/; http://ug.darlowo.ibip.pl/

1.5.) Rodzaj zamawiającego: Zamawiający publiczny - jednostka sektora finansów publicznych - jednostka samorządu terytorialnego

1.6.) Przedmiot działalności zamawiającego: Ogólne usługi publiczne

SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE

2.1.) Numer ogłoszenia: 2021/BZP 00082725

2.2.) Data ogłoszenia: 2021-06-15

SEKCJA III ZMIANA OGŁOSZENIA

3.1.) Nazwa zmienianego ogłoszenia:

˜Ogłoszenie o zamówieniu,

3.2.) Numer zmienianego ogłoszenia w BZP: ˜2021/BZP 00060383/04

3.3.) Identyfikator ostatniej wersji zmienianego ogłoszenia: ˜04

3.4.) Identyfikator sekcji zmienianego ogłoszenia:

˜SEKCJA VIII - PROCEDURA

3.4.1.) Opis zmiany, w tym tekst, który należy dodać lub zmienić:

˜8.1. ˜Termin składania ofert

Przed zmianą:
˜2021-06-16 11:30

Po zmianie:
˜2021-06-21 11:30

3.4.1.) Opis zmiany, w tym tekst, który należy dodać lub zmienić:

˜8.3. ˜Termin otwarcia ofert

Przed zmianą:
˜2021-06-16 12:00

Po zmianie:
˜2021-06-21 12:00


Nr sprawy ZP.271.108.2021

Darłowo, dnia 15.06.2021 r.

Zamawiający:

Gmina Darłowo

76-150 Darłowo, 

ul. J. H. Dąbrowskiego 4 

NIP: 499 052 70 61, REGON: 330920914 

Odpowiedzi na zapytania Wykonawcy dotyczące treści SWZ oraz modyfikacja treści SWZ nr 4

Dotyczy postępowania pn.:

„Świadczenie usług pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym na rzecz Urzędu Gminy Darłowo”

 

I. Zamawiający na podstawie art. 284 ust. 6 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) – dalej: ustawa Pzp, przekazuje Wykonawcom treść pytań wraz z odpowiedziami.

 

Pytania z dnia 10.06.2021 r.

Pytanie 1:

Zamawiający określił przedmiot zamówienia jako: Świadczenie usług pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym. Jednocześnie w załączniku nr 6 do SWZ ust. 25 Zamawiający zobowiązał wykonawcę do świadczenia usług na podstawie ustawy z dnia 23 listopada 2021 r. Prawo pocztowe (dalej Ustawa), czyli także zgodnie z przepisami wykonawczymi do Ustawy.

W związku z powyższym wykonawca zwraca się o wyjaśnienie, czy poprzez usługę pocztową Zamawiający rozumie usługę pocztową określoną w art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy, zdefiniowaną ustawowo w następujący sposób: Usługę pocztową stanowi, wykonywane w obrocie krajowym lub zagranicznym, zarobkowe:  realizowane łącznie lub rozdzielnie przyjmowanie, sortowanie, doręczanie przesyłek pocztowych oraz druków bezadresowych ?

Jeżeli, jak wskazał Zamawiający, przedmiotem zamówienia są usługi pocztowe określone w Ustawie, a ich świadczenie powinno być realizowane na podstawie przepisów Ustawy, czy  Zamawiający potwierdza, że podstawą prawną, zgodnie z art. 14 Ustawy, świadczenia usług pocztowych są:

umowy o świadczenie usług pocztowych zawierane między nadawcami a operatorami pocztowymi, umowy o współpracę zawierane między operatorami pocztowymi?

Wykonawca wskazuje, że zgodnie z ustawową definicją zawartą w art. 3 pkt. 10) Ustawy, nadawcą jest podmiot, który zawarł z operatorem pocztowym umowę o świadczenie usługi pocztowej.

Przekładając to na przedmiotowe zamówienie Wykonawca wnosi o potwierdzenie, czy w wyniku rozstrzygnięcia niniejszego postępowania i wyboru najkorzystniejszej oferty, nadawcą przesyłek będzie Zamawiający, tj. STBS, który wybierze jednego operatora pocztowego i zawrze z tym operatorem umowę o świadczenie usług pocztowych?

Odpowiedź 1:

Zamawiający wyjaśnia, że usługa pocztowa będąca przedmiotem zamówienia będzie realizowana zgodnie z  ustawą z dnia 23 listopada 2021 r. Prawo Pocztowe (t.j. Dz. U. 2020 poz. 1041 ze zm.). Zamawiający potwierdza, że nadawcą przesyłek będzie Zamawiający, zgodnie z zapisami ust. 23 pkt 4 zał. nr 5 do SWZ.

 

Pytanie 2:

Zamawiający określił przedmiot zamówienia jako: Świadczenie usług pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym. Jednocześnie Zamawiający zobowiązał wykonawcę do świadczenia usług na podstawie ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe (dalej Ustawa), czyli także zgodnie z przepisami wykonawczymi do Ustawy.

W związku z powyższym wykonawca zwraca się o wyjaśnienie, czy poprzez usługę pocztową Zamawiający rozumie usługę pocztową określoną w art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy, zdefiniowaną ustawowo w następujący sposób: Usługę pocztową stanowi, wykonywane w obrocie krajowym lub zagranicznym, zarobkowe:  realizowane łącznie lub rozdzielnie przyjmowanie, sortowanie, doręczanie przesyłek pocztowych oraz druków bezadresowych ?

Jeżeli, jak wskazał Zamawiający, przedmiotem zamówienia są usługi pocztowe określone w Ustawie, a ich świadczenie powinno być realizowane na podstawie przepisów Ustawy, czy  Zamawiający potwierdza, że podstawą prawną, zgodnie z art. 14 Ustawy,

1) świadczenia usług pocztowych są: umowy o świadczenie usług pocztowych zawierane między nadawcami a operatorami pocztowymi,

2) umowy o współpracę zawierane między operatorami pocztowymi?

Wykonawca wskazuje, że zgodnie z ustawową definicją zawartą w art. 3 pkt. 10) Ustawy, nadawcą jest podmiot, który zawarł z operatorem pocztowym umowę o świadczenie usługi pocztowej.

Przekładając to na przedmiotowe zamówienie Wykonawca wnosi o potwierdzenie, czy w wyniku rozstrzygnięcia niniejszego postępowania i wyboru najkorzystniejszej oferty, nadawcą przesyłek będzie Zamawiający, tj. STBS, który wybierze jednego operatora pocztowego i zawrze z tym operatorem umowę o świadczenie usług pocztowych?

Wykonawca może powierzyć wykonanie części zamówienia podwykonawcy (art. 462 ustawy Prawo zamówień publicznych). Uprawnienie to zostało powtórzone przez Zamawiającego w rozdziale IV ust. 22 SWZ.

Niezależnie od faktu realizacji usługi pocztowej przez Wykonawcę samodzielnie, czy też z udziałem podwykonawców, zasady świadczenia usługi pocztowej, zostały określone w Ustawie (art. 2, art. 3, art. 14). Wykonawca zwraca się o wyjaśnienie i doprecyzowanie oczekiwanego przez Zamawiającego sposobu (procesu) świadczenia usług pocztowych z udziałem podwykonawców:

a) czy Zamawiający wskazuje, że usługa pocztowa, będąca przedmiotem niniejszego zamówienia ma charakter usługi pocztowej, zgodnie z definicją w art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy i polega na: wykonywanym w obrocie krajowym lub zagranicznym, zarobkowym:  realizowanym łącznie lub rozdzielnie przyjmowaniem, sortowaniem, doręczaniem przesyłek pocztowych oraz druków bezadresowych, od nadawcy do adresata (WERSJA nr 1)?

b) czy też: czy Zamawiający dopuszcza w ramach niniejszego zamówienia usługi o różnym – mieszanym charakterze, w skład których mogą wchodzić: odbieranie przesyłek od Zamawiającego, usługę przewozu przesyłek do placówki operatora wyznaczonego, nadawanie tych przesyłek w placówkach operatora wyznaczonego, a tym samym świadczenie usługi reprezentacji przy zawieraniu umowy, jak również usługę płatniczą regulowaną w art. 3 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o usługach płatniczych (WERSJA nr 2)?

Należy tu podkreślić, iż nawet jeśli wykonawca wskazuje, iż sam ponosi koszty nadania przesyłki u operatora wyznaczonego, to ze względu na zastosowaną konstrukcję prawną, w której wykonawca zawiera w imieniu nadawcy umowę o świadczenie usług pocztowych w placówce operatora wyznaczonego, płatność ta dokonywana jest w imieniu nadawcy, a nie wykonawcy, tym samym koniecznym elementem takiej usługi jest świadczenie usługi płatniczej.

Wykonawca wskazuje, że zgodnie z art. 99 i n. ustawy Prawo zamówień publicznych z 2019 r., obowiązującej od 1 stycznia 2021 r., jak również w przepisach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2020 r., Zamawiający jest zobowiązany do opisania przedmiotu zamówienia w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty. Zamawiający określa przede wszystkim w opisie przedmiotu zamówienia wymagane cechy dostaw, usług lub robót budowlanych. Cechy te mogą odnosić się w szczególności do określonego procesu, metody produkcji, realizacji wymaganych dostaw, usług lub robót budowlanych lub do konkretnego procesu innego etapu ich cyklu życia, nawet jeżeli te czynniki nie są ich istotnym elementem, pod warunkiem, że są one związane z przedmiotem zamówienia oraz proporcjonalne do jego wartości i celów. Ponadto w przypadku zamówień przeznaczonych do użytku osób fizycznych, opis przedmiotu zamówienia sporządza się, z uwzględnieniem wymagań w zakresie dostępności dla osób niepełnosprawnych.

Wykonawca wskazuje, że w przypadku udzielenia odpowiedzi na powyższe pytanie i wyboru sposobu świadczenia usług pocztowych w niniejszym zamówieniu również w WERSJI nr 2, w związku z niepełnym, a zatem nieprawidłowym opisem przedmiotu zamówienia publicznego, w przypadku braku określenia prawidłowego, zgodnie z art. 17 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, kierownik jednostki lub inna osoba działająca w imieniu jednostki zamówienia publicznego popełnia delikt finansowy z zakresu zamówień publicznych na podstawie tej ustawy, stanowiący podstawę do ukarania w trybie przepisów ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Tym samym, jeżeli Zamawiający oczekuje i dopuszcza usługi opisane w WERSJI nr 2, to Wykonawca wskazuje na konieczność zmiany treści SWZ, w części określającej przedmiot zamówienia oraz dostosowanie dokumentacji postępowania do prawidłowego opisania przedmiotu zamówienia.

Odpowiedź 2:

Zamawiający wymaga, aby przedmiot zamówienia został zrealizowany zgodnie z ustawą z dnia 23 listopada 2021 r. Prawo Pocztowe (t.j. Dz. U. 2020 poz. 1041 ze zm.). Wykonawca może powierzyć wykonanie części zamówienia Podwykonawcom, przy czym Zamawiający nie wskazuje jakie czynności mają być wykonywane przy ich udziale. Obowiązkiem Wykonawcy jest wykonanie całości przedmiotu zamówienia. Zamawiający nie przewiduje szczególnych zasad rozliczania usługi reprezentacji co do przesyłek nadawanych u operatora wyznaczonego. Wykonawca wszelkie dodatkowe koszty związane z terminowym i prawidłowym zrealizowaniem niniejszego zamówienia winien ująć w cenie oferty, zgodnie z zapisami rozdziału XI SWZ.

 

Pytanie 3:

Ust. 24 i 27 pkt 1 zał. nr 5 do SWZ:

„Zamawiający wyraża zgodę, aby oświadczenia i dokumenty, o których mowa w ust. 27 pkt 1 zał. nr 5 do SWZ potwierdzające spełnienie wymogów w zakresie zatrudnienia były przekazywane przez Wykonawcę w terminie 14 dni od dnia wezwania przez Zamawiającego. Zamawiający zastrzega, że czynności kontrolne o których mowa w ust. 27 zał. nr 5 do SWZ dotyczyć będą wszystkich wskazanych osób wykonujących czynności wskazane w ust. 24 zał. nr 5 do SWZ”.

Wykonawca informuje, że wg stanu na 31.01.2021 r. zatrudnia ogółem na podstawie umowy o pracę, w przeliczeniu na pełen etat ponad 55 tys. pracowników. Do realizacji umowy zaangażowani będą pracownicy na terenie całego kraju. Informujemy również, że nie jesteśmy w stanie w ciągu 14 dni przygotować wymaganych oświadczeń oraz dokumentów dotyczących zatrudnienia dla wszystkich pracowników. Spowoduje to dezorganizację  pracy działu kadr.

Wykonawca wnosi o wyrażenie zgody na przekazywanie Zamawiającemu w terminie 14 dni od wezwania tylko oświadczenia o zatrudnienia bez konieczności przedstawiania wymaganych dokumentów (min.  kopia umowy o pracę zatrudnionego pracownika, zaświadczeń z ZUS potwierdzających opłacenie przez Wykonawcę składek na ubezpieczenie społ. lub zdrowotne).

W związku z powyższym wnosimy o wykreślenie ust. 27 zał. nr 5 do SWZ.

Odpowiedź 3:

Zamawiający zastrzega, że czynności kontrolne o których mowa w ust. 27 zał. nr 5 do SWZ dotyczyć będą wszystkich osób zatrudnionych we wszystkich placówkach pocztowych na terenie Gminy Darłowo i Miasta Darłowo na podstawie umowy o pracę, którym zostanie powierzona realizacja przedmiotu zamówienia w zakresie doręczania i wydawania przesyłek  przez cały okres trwania umowy, jeżeli wykonanie tych czynności polega na wykonywaniu pracy w sposób określony w art. 22 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.

 

Pytanie 4:

Ust. 21 zał. nr 5 do SWZ

Zamawiający nakłada na Wykonawcę obowiązek przedkładania nowego cennika/regulaminu i sankcję za niedopełnienie tego obowiązku we wskazanym terminie, w kontekście zapisu ust.  2, zgodnie z którym dla przesyłek nieujętych w cenniku obowiązywać ma cena z cennika obowiązującego na dzień, w którym upływa wyznaczony przez Zamawiającego termin składania ofert. W związku z powyższym prosimy o wykreślenie zapisów ust. 21.

Odpowiedź 4:

Zamawiający informuje, że obowiązek przedkładania nowego cennika/regulaminu i sankcje za niedopełnienie tego obowiązku we wskazanym terminie, dotyczą sytuacji opisanej w ust. 20 zał. nr 5 do SWZ.

 

Pytanie 5:

Ust. 43 zał. nr 5 do SWZ

„W razie wypowiedzenia lub odstąpienia od umowy przez Zamawiającego z przyczyn dotyczących Wykonawcy, Zamawiającemu przysługuje kara umowna w wysokości odpowiadającej 10 % kwoty brutto określonej w ust. 34.

 

Zgodnie z postanowieniami w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, usługi pocztowe stanowiące przedmiot zamówienia realizowane będą m.in. na zasadach określonych w Ustawie Prawo Pocztowe oraz  Rozporządzenia właściwego Ministra do spraw poczty w sprawie reklamacji usług powszechnych zatem w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania usługi pocztowej w pierwszej kolejności znajdą zastosowanie przepisy w/w ustawy i dopiero w przypadku przeprowadzenia trybu reklamacyjnego (uregulowanego w/w przepisami) nadawcy przysługuje prawo dochodzenia roszczeń na drodze sądowej.

Wykonawca pragnie zauważyć, iż rozwiązanie umowy „przez którąkolwiek ze Stron” może nastąpić z powodu      okoliczności za które odpowiada zarówno Wykonawca jak i Zamawiający – poszkodowaną może być każda ze Stron.

 

Dlatego mając na uwadze równe traktowanie stron umowy Wykonawca wnosi o wykreślenie powyższego zapisu lub modyfikację wskazanego zapisu na treść wskazaną poniżej.

 

„W razie wypowiedzenia lub odstąpienia od umowy przez Zamawiającego z przyczyn dotyczących Wykonawcy, Zamawiającemu przysługuje kara umowna w wysokości odpowiadającej 5 % kwoty brutto określonej w ust. 34 od niezrealizowanej części zamówienia.

Odpowiedź 5:

Zamawiający modyfikuje zapis ust. 43 zał. nr 5 do SWZ o następującą treść: „W razie wypowiedzenia lub odstąpienia od umowy przez Zamawiającego z przyczyn dotyczących Wykonawcy, Zamawiającemu przysługuje kara umowna w wysokości odpowiadającej 5 % kwoty brutto określonej w ust. 34”.

 

Pytanie 6:

Zwracamy się z prośbą o wydłużenie terminu składania ofert na dzień 16.06.2021r. Przesunięcie terminu pozwoli Wykonawcy na zapoznanie się z udzielonymi odpowiedziami Zamawiającego i prawidłowe przygotowanie oferty cenowej.

Odpowiedź 6:

Zamawiający wydłuża termin składania ofert na dzień 21.06.2021 r.

 

II. Mając na uwadze treść udzielonych wyjaśnień, oraz potrzebę usunięcia rozbieżności pomiędzy ich treścią a treścią dokumentu zamówienia, zamawiający, działając na podstawie art. 286 ust. 1 ustawy Pzp, wprowadza następujące zmiany do SWZ:

  1. modyfikuje się załącznik nr 5 do SWZ projektowane postanowienia umowy w następujący sposób:
  1. ust. 43:

Było: „W razie wypowiedzenia lub odstąpienia od umowy przez Zamawiającego z przyczyn dotyczących Wykonawcy, Zamawiającemu przysługuje kara umowna w wysokości odpowiadającej 10 % kwoty brutto określonej w ust. 34.”

Jest: „W razie wypowiedzenia lub odstąpienia od umowy przez Zamawiającego z przyczyn dotyczących Wykonawcy, Zamawiającemu przysługuje kara umowna w wysokości odpowiadającej 5 % kwoty brutto określonej w ust. 34”.

 

  1. modyfikuje się SWZ w następujący sposób:
  1. rozdział XII Składanie i otwarcie ofert pkt 1:

Było: „Ofertę należy złożyć za pośrednictwem „Formularza do złożenia, zmiany, wycofania oferty lub wniosku” dostępnego na ePUAP i udostępnionego również na miniPortalu w terminie do dnia  16.06.2021 r., do godz. 11.30.”

Jest: „Ofertę należy złożyć za pośrednictwem „Formularza do złożenia, zmiany, wycofania oferty lub wniosku” dostępnego na ePUAP i udostępnionego również na miniPortalu w terminie do dnia  21.06.2021 r., do godz. 11.30.”

  1. rozdział XII Składanie i otwarcie ofert pkt 2:

Było: „Otwarcie ofert odbędzie się w dniu  16.06.2021 r., o godz. 12.00.”.

Jest: „Otwarcie ofert odbędzie się w dniu  21.06.2021 r., o godz. 12.00.”

  1. rozdział XII Składanie i otwarcie ofert pkt 3:

Było: „Wykonawca pozostaje związany ofertą przez okres 30 dni tj. do dnia 15.07.2021 r. włącznie. Bieg terminu związania ofertą rozpoczyna się wraz z upływem terminu składania ofert.”.

Jest: „Wykonawca pozostaje związany ofertą przez okres 30 dni tj. do dnia 20.07.2021 r. włącznie. Bieg terminu związania ofertą rozpoczyna się wraz z upływem terminu składania ofert.”

  1. Zamawiający informuje, że wyjaśnienia i modyfikacje stają się integralną częścią dokumentacji przetargowej i będą wiążące przy składaniu ofert.
  2. Zamawiający przedłuża termin składania na dzień 21.06.2021 r. godz. 11:30.
  3. Otwarcie ofert zostanie przeprowadzone w dniu 21.06.2021 r. godz. 12:00.
  4. Termin związania ofertą zostaje przesunięty na dzień 20.07.2021 r.
  5. Pozostałe zapisy SWZ pozostają niezmienione.

 

Wójt Gminy Darłowo

Radosław Głażewski

Załączniki:

  1. Zmodyfikowany zał. nr 5 do SWZ – projektowane postanowienia umowy;
  2. Zmodyfikowana SWZ.
Wytworzył:
Agnieszka Glinka
Udostępnił:
Rudnikowski Maciej
(2021-06-15 14:09:54)
Ostatnio zmodyfikował:
Rudnikowski Maciej
(2021-06-15 14:10:04)

       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki