Azbest - informacja

Przypominamy, że właściciele oraz zarządcy nieruchomości są zobowiązani (na podstawie rozporządzenia Ministra Gospodarki z 2010 roku*) do corocznej inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest. Inwentaryzacja ta polega na sporządzeniu spisu z natury, czyli fizycznej kontroli wszystkich elementów zawierających azbest w obiekcie. Termin przekazania informacji to 31 stycznia każdego roku.

Dokonywanie corocznej inwentaryzacji oraz przeprowadzanie oceny stanu wyrobów azbestowych są kluczowe nie tylko ze względu na obowiązujące przepisy, ale przede wszystkim dla zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego użytkowników nieruchomości. Azbest, choć był popularnym materiałem budowlanym w przeszłości, stwarza poważne zagrożenie dla zdrowia, szczególnie w momencie jego degradacji.

Obowiązek usunięcia azbestu do 2032 roku.

Termin całkowitego usunięcia azbestu z terytorium Polski został wyznaczony na rok 2032. Jest to ostateczna data, do której wszystkie wyroby azbestowe muszą zostać bezpiecznie usunięte z budynków i innych instalacji. Do tego czasu, obowiązkiem właścicieli i zarządców nieruchomości, które zawierają azbest, jest regularne prowadzenie dokumentacji i coroczna aktualizacja informacji dotyczących tych wyrobów.

Jak zgłaszać informacje o azbeście?

Osoby korzystające z wyrobów azbestowych muszą sporządzać informację o tych wyrobach w dwóch egzemplarzach. Procedura ta różni się w zależności od rodzaju podmiotu:

  • osoby fizyczne niebędące przedsiębiorcami muszą przedkładać jeden egzemplarz dokumentu wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta;
  • pozostałe podmioty, takie jak przedsiębiorcy, zobowiązane są do przesłania informacji marszałkowi województwa w formie pisemnej; drugi egzemplarz dokumentu należy przechowywać przez okres jednego roku, aż do sporządzenia kolejnej informacji.

Termin składania dokumentacji.

Informację o wyrobach zawierających azbest należy składać corocznie, do 31 stycznia, za poprzedni rok kalendarzowy. Obowiązek ten trwa aż do momentu zaprzestania użytkowania wyrobów azbestowych i ich całkowitego usunięcia z nieruchomości.

Ocena stanu wyrobów azbestowych.

Oprócz inwentaryzacji, właściciel, zarządca lub użytkownik nieruchomości zawierającej azbest ma obowiązek przeprowadzenia kontroli stanu tych wyrobów. Kontrola ta musi być sporządzona w formie „Oceny stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest”. Ocena powinna być sporządzona na wymaganym przez ministerstwo formularzu.

Gdzie składać dokumenty?

Informację o wyrobach zawierających azbest można złożyć na kilka sposobów:

  • osobiście w biurze podawczym Urzędu Gminy Darłowo, przy ul. J.H. Dąbrowskiego 4 w Darłowie;
  • przesłać pocztą na adres: Urzędu Gminy Darłowo, ul. J.H. Dąbrowskiego 4, 76-150 Darłowo;
  • przesłać drogą elektroniczną na adres: ESP:/ugdarlowo/SkrytkaESP, e-Doręczenia: AE:PL-28463-55099-WDDVA-28.

Dodatkowe Informacje

W przypadku pytań lub wątpliwości, dodatkowe informacje można uzyskać dzwoniąc pod numer telefonu: 94 344 6360 lub w siedzibie Urzędu Gminy Darłowo (pokój nr 20).

 

*Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia 2010 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania wyrobów zawierających azbest oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest.

 

Do pobrania:

Wytworzył:
Izabela Sielska
Udostępnił:
Rudnikowski Maciej
(2025-01-27 13:23:47)
Ostatnio zmodyfikował:
Rudnikowski Maciej
(2025-01-27 13:23:49)

       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki